WARCRAFT III
Již třetí pokračování legendární real-time strategie Warcraft nazvané tentokrát Warcraft III – Reign of Chaos není sice žádná novinka, ale protože se jí společnost CD Projekt rozhodla vydat kompletně v češtině (titulky a dabing) a přidala také datadisk The Frozen Throne rozhodli jsme se tuto perličku zařadit do našich herních recenzí a zavzpomínat si tak na hru, která je i po letech stále aktuální. Vždyť se dodnes na internetu divoce bojuje na batlenetu a i biogallery si to měla možnost vyzkoušet.
ÚVOD
Nad světem se vznáší nová hrozba. Blíží se armáda Chaosu, hrozivější a větší než kdy dříve. Plamenné legie dlouho čekaly na svoji šanci a nyní nadešla ta správná chvíle k útoku na země smrtelníků. Nastává období chaosu….
HRA
Jak jednoduše popsat hru Warcraft a na nic nezapomenout? Omlouvám se, to asi ani nepůjde, protože tato hra přináší opravdu velkou dávku nápadů a úžasných herních zážitků a prvků. Ale pokusím se hru představit jak nejlépe dokážu. Hra Warcraft je real-time strategie, ze světa, kde nežijí jen Lidé a zvířata, ale také silní Orkové, temní Nemrtví, noční Elfové a mnoho dalších více či méně podivných tvorů. Za některé si zahrajete a jiné ve hře jen potkáte. Každá rasa má své zvláštnosti, svůj systém, svůj řád, pravidla, hrdiny a možnosti. Lidi asi nemusím příliš představovat, většina z nás je dobře zná. Orkové jsou silní živočišní bojovníci připomínající nejvíce svoji náturou drsné Vikingy. Nemrtví jsou ta nejtemnější a nejodpornější rasa, které kanibalismus a mrchožroutství není rozhodně cizí. Nemrtví jsou rasa založená v každém směru na smrti. A noční Elfové jsou naopak rasou, žijící v harmonii s přírodou a jde nepochybně o nejsympatičtější tvory ve světě Warcraftu.
Jak již to tak bývá v real-time strategiích, také tady se těží, staví a válčí. Tomu se asi nedá vyhnout, ale proč se tomu vyhýbat, když nikdo z nás vlastně nic jiného od real-time strategií neočekává a nevyžaduje. Ale Warcraft přeci jen přináší více. Ve hře Warcraft III totiž naleznete také prvky RPG. Hrdinové mohou používat mnoho kouzel, které získávají například od zabitých příšer a nebo od lidí či tvorů, kterým pomůžou. Můžete se kouzlům učit a nebo je kupovat. Hrdina také získává zkušenosti a postupuje na vyšší úrovně svých schopností. Může se tak stát časem velkým bojovníkem a kouzelníkem. Pokud je takový hrdina v boji zabit, stačí nějaká ta materiální oběť a oltář, kde mrtvého hrdinu lze znovu oživit.
KAMPAŇ
Hru Warcraft lze přirozeně hrát po internetu a utkávat se tak s řadou hráčů, ale rád bych se zde věnoval především úžasné kampani pro jednoho hráče, která přináší neuvěřitelně zajímavý a pohlcující příběh. Nebudu zde popisovat příběh samotný, věřte, že jde o skutečně spletitý a dobrodružný příběh, který vás bude bavit právě proto, že nebudete tušit co vás potká v následující akci. Jen prozradím, že si postupně zahrajete v příběhu za všechny čtyři uvedené rasy. Děj příběhu se několikrát zvrátí a rozhodně vás mnohokrát překvapí, někdy příjemně a jindy nebudete věřit vlastním očím a uším. Je úžasné až kam zajde fantazie tvůrců a vy se například obrátíte proti svým vlastním vojákům a zničíte lodě, aby jste zabránili odjezdu z ostrova, kde máte ještě nějaké plány. Podvedete svoje spolubojovníky a vyvraždíte město zamořené prokletím či nemocí. Budete bojovat na mnoha místech a plnit všemožné úkoly. Někdy lehčí a jindy obtížnější. Potkáte spoustu hrdinů a také nepřátel.
Suma sumárum vás čeká 9 misí za Lidi, 8 misí za nemrtvé, 8 misí za Orky a 7 misí za Noční Elfy. Všechny mise jsou neuvěřitelně nápadité, originální, propracované a hlavně zábavné. Jelikož však CD Projekt vydává hru Warcraft III společně s datadiskem The Frozen Throne čeká vás ještě spousta dalších úžasných misí. Ale o The Frozen Throne napíšu více později.
RASY PONĚKUD PODROBNĚJI
Přeci jen jsem se rozhodl napsat pár poznatků a postřehů ke každé z ras, za které si ve hře zahrajete.
LIDÉ
Lidé jsou asi „nejslabší“ rasou z celé hry, jak už tomu tak bývá. Avšak nebojte se, lidé si dokáží vždy poradit díky své technické stránce věci a rozumu. Například hodně velké překvapení pro mě byla schopnost odvolat dělníky (dřevorubci a zlatokopové v jedné osobě) a povolat je v nouzi do boje. Stačí zazvonit na zvon a všichni se seběhnou u základní budovy v táboře a chopí se zbraně. To pomáhá především v případě, že vaše vojsko podnikne velký útok a nepřítel zaútočí na oslabenou základnu. V ten okamžik se hodí každá ruka a každá pěst. Lidé jsou schopní v rychlém útoku, ale nejsou rozhodně tak silní jako Orkové. Avšak dostatečně početné komando střelců nadělá pěknou škodu a když táhne armáda pěšáků a střelců dohromady, zajistíte je magickou podporou kouzelníku a jezdců na gryphonech, dokážete mnoho. Samozřejmostí je velká síla a zkušenost vašeho hrdiny, který nepochybně dodá celé armádě nejen jistotu, ale také mnoho síly a případně několik dobrých magických kouzel a ochran. Prostě lidé ač jsou na první pohled snad až příliš obyčejní dokážou schopnou taktikou opravdu hodně.
ORKOVÉ
Orkové jsou naopak nepochybně nejsilnější rasou ve hře. Jsou to rození válečníci. Dělníci Orků si staví i své nory jako bojové bunkry, takže v případě nouze je stačí poslat do nory a oni začnou okamžitě palbu po nepříteli. Jejich válečníci jsou vskutku velcí a silní bojovníci, kterým vraždění a drancování je vlastní. Takže když taková horda Orků zaútočí na vesnici, neodnese si jen trofeje z kostí nepřátel, ale také zlato ze zničených budov. Již tak silné pozemní vojsko je ještě hrozivější s podporou katapultů a přirozeně hrdinů, kteří snadno rozdrtí početnější skupinu nepřátel. Když připočteme šamany a čaroděje, nepřítel má skutečně co dělat aby přežil. Orkové se snadno stanou nejoblíbenější rasou mnohých hráčů.
NEMRTVÍ
Pokud jde o rasu Nemrtvých, jak již jsem psal, vše je postavené na smrti. Pokud jde o dělníky, nesetkáváme se u Nemrtvích ani s dřevorubci ani se zlatokopy. Nemrtví čerpají zlato pomocí jednotek Accolyte jenž čerpají zlato magickou cestou a to tak, že se postaví okolo dolu a zaříkáváním získávají potřebnou surovinu. Na dřevo však musí Nemrtví používat vlastní bojovníky, kteří obstarají přísun tolik potřebného dřeva. Samotné budovy Nemrtví nestaví, ale magickou cestou čarují. Rasa Nemrtvých využívá magii a nechutné praktiky jako kanibalismus. Opravdovou lahůdkou jsou stroje, které zpracovávají mrtvé bojovníky a z jejich koster posilují svoji armádu. Nemrtví mají velkou podporu ve svých leteckých jednotkách a možnosti se právě na kanibalismu udržovat v dobré síle. Takže hra za Nemrtvé je jistě velkým zpestřením této hry.
NOČNÍ ELFOVÉ
Elfové jak jsem již také psal, je skutečně asi nejkladněji založenou rasou z celé hry. Jak už to tak u Elfů bývá, žijí v souladu s přírodou a to se také projevuje v celém jejich systému. Jejich zbraní je nejen oblíbený luk ale přirozeně přírodní magie a souznění s duchem přírody. Vše je patrné už z jejich budov, což jsou ve své podtstatě stromy. Také těžba dřeva nespočívá v násilném kácení stromů, ale jen v čerpání energie ze stromů pomocí poletujících wispů. Podobně jako v případě čerpání zlata, které je na podobném principu, stačí pár bludiček a zlato už se čerpá. Kouzelná je také možnost přemísťovat „budovy“ Elfů. Vše je opravdu nádherně graficky zpracované a rasa Elfů vás nepochybně osloví a vnese do vás vnitřní soulad s okolním prostorem. Les se stane v případě hry za rasu Elfů přítelem a velkým pomocníkem. U Nočních Elfů jistě potěší schopnost neviditelnosti lučištníků v případě, že nebojují. Přirozeně, že i Elfové dokáží své přednosti a schopnosti, především své magické schopnosti dobře použít v boji. Takže v případě každé uvedené rasy jde o strategii a vhodné využití jednotek.
Tolik asi k rasám ve hře Warcraft III. Pokusil jsem se jen načrtnout představu o rozdílnosti a možnostech každé rasy a nezacházet příliš do podrobností, protože každá rasa má skutečně velké možnosti, především v oblasti magie a kouzel je opravdu na co se těšit a co využívat v boji a obraně svého národu. Zde skutečně tleskám firmě Blizzard a věřím, že všem hráčům přinese skutečně velkou a dlouhou zábavu u počítače. Abych byl upřímný, každá rasa si mě dostala něčím, každá rasa má prvky, které osloví a vyvolají jistou sounáležitost.
HUDBA
Také hudba a zvuk téhle hry je dokonalou součástí, která dodává na celkové náladě a atmosféře dobrodružství. Český dabing je dobrý a také dodá na celkové pohodě hráče.
GRAFIKA
Přejděme ke grafickému zpracování hry. Hra Warcraft III je skutečně velkou podívanou. Na rozdíl od předcházejících dílů, kde šlo přirozeně vzhledem k roku výroby o klasickou 2D real-time strategii, zde se již pohybujeme ve 3D světe s nádhernou a okouzlující atmosférou. Obraz si proto můžeme libovolně přibližovat a nebo natáčet. Natáčení kamery je sice jen dočasné a slouží k nahlédnutí za budovu a případné snadnější zaměření ukrytého nepřítele, ale i tak tato možnost působí nejen užitečně, ale i příjemně. Pokud jde o grafické zpracování jednotek, budov a prostředí, je opravdu zážitek tuhle hru spatřit. Také magické efekty při užívání kouzel jsou velmi povedené a vaše oči se rozhodně ve světě Warcraft III nezačnou nudit. Ba právě naopak, hra přináší stále něco nového a zajímavého. Projdete mnoho různých krajin, dostanete se do zasněžených plání a také do vodních a bažinatých lesů. Spatříte vesnice, města a opuštěná temná místa. Pokud jde o grafiku téhle hry, skutečně musím smeknout.
Na co bych nechtěl zapomenout v části této recenze věnované grafickému zpracování hry, jsou jedinečné a neuvěřitelně nádherné filmové sekvence. Filmy nás provázejí (singlplayer) kampaní a jde o skutečně krásnou animovanou podívanou na kterou je zkušenější hráč už jaksi u her firmy Blizzard zvyklý a jistě řádně nadržený. A upozorňuji, že Blizzard opět nezklamal.
CELKOVÉ ZHODNOCENÍ HRY
Co dodat? Doporučil bych každému hráči tuto hru aby si sám zjistil v čem všem jsem měl pravdu a kolik věcí jsem opomenul. Hra Warcraft je dobrou, vyváženou a pestrou real-time strategií s velkým příběhem, který by mohl sám o sobě být dobrým filmovým či knižním příběhem. Především dokonalá atmosféra a děj kampaně je strhující a jde o jeden velký herní zážitek. Pokud projdete celou kampaň, máte možnost se přirozeně připojit také na internet a změřit síly s jiným hráčem. Osobně se přiznám, že jsem neodolal pokušení a vytáhl jsem do boje na internetu, bohužel je znát, že internet je plný velkých válečníků, kterým nesahám ani po kolena. Takže jsem brzy pocítil jak chutná mnoho podob krvavých porážek. Ale jistě narazíte i na vyrovnané protihráče a několikrát si příjemně zahrajete a dosáhnete časem také nějakého výtězství. Hra Warcraft III je jedním slovém úžasná strategie s množstvím dobrých nápadů v pěkném grafickém provedení. Co více napsat? Nic než doporučit, zahrát si tuhle hru a propadnout její atmosféře a hratelnosti.
DATADISK
WARCRAFT III – THE FROZEN THRONE
Jak už jsem uvedl v recenzi na Warcraft III hru vydala společnost CD Projekt v edici BestSeller společně s datadiskem The Frozen Throne, který do hry přináší řadu nových prvků a hlavně pokračování již tak kvalitního příběhu z originální hry. Proto jen krátce o tomto datadisku.
ÚVOD
Plamenné legie byly vyhnány ze zdevastovaného světa Azeroth, ale mír je pořád jen nesplněným snem. Válka pokračuje s neztenčenou intenzitou a její výsledek je stále velkou neznámou……
KAMPAŇ
Datadisk The Frozen Throne začíná tam kde příběh Reign of Chaos zkončil. Mír je stále jen nesplněným snem a vás čeká další válečné tažení a musím říct, že neméně vzrušující a podle mého poněkud složitější a náročnější v obtížnosti.
Kampaň začíná v kůži Nočních Elfů a čeká vás 8 misí. Následuje 6 misí za Lidi a 8 misí za Nemrtvé. V případě, že by to nestačilo je součástí datadisku ještě bonusová kampaň za Orky.
Příběh je opět plný dobrých nápadů a zvratů. Vše je dobře navržené a opravdu vás tahle další nálož dobrodružství bude nepochybně bavit ač půjde mnohdy o poněkud složité a drsné úkoly. Osobně jsem hned v první misi dostal pěknou lekci a hodně jsem se zapotil.
NOVÉ JEDNOTKY A STAVBY
Jak to tak u datadisků bývá, jistě se očekává nějaká nová jednotka, nové stavby a další příjemné bonusy. A také v The Frozen Throne najdete pěknou řádku zajímavých novinek. Například lze ovládat transportní lodě, je možné stavět nové budovy a povolávat nové hrdiny. Nebudu se zde podrobně rozepisovat o všem, protože toho je celkem dost. Nechte se raději mile překvapit. Ale přeci jen vám něco prozradíme.
Zajímavostí je rozhodně hospoda, kde můžete za peníze najmout další hrdiny, kteří vám příjdou v boji opravdu vhod. Vedle hospody naleznete obchod, kde se dají nakupovat magické lahvičky a nechybí zde celá řada nových upgradů, které vaše jednotky všelijak vylepší.
Datadisk je tedy celkově pestřejší pokud jde o jednotky, stavby, hrdiny a upgrady ale je také znatelně náročnější na obtížnost. Příběh je dobrý a zábavný. Grafika opět nádherná a zvuk opět podporuje už tak dobrou atmosféru. Těšte se na další krásné dobrodružství ve světě Warcraftu.
CELKOVÉ ZHODNOCENÍ DATADISKU
Datadisku jsem se příliš nevěnoval z toho důvodu, že ho obdržíte v projektu CD Projekt společně s Reign of Chaos. Takže se nechte překvapit. Jde o skutečně kvalitní herní datadisk, který není rozhodně jen hrnečkem nastavované kaše. Warcraft III Complete od CD Projekt je opravdu velkou dávkou kavlitní herní zábavy v dokonalém provedení a navíc kompletně v češtině, což je super.
ZÁVĚREM
Doufáme, že naše recenze je dobrým doporučením pro všechny příznivce kvalitní herní zábavy a propracovaných real-time strategií. Warcraft III je podle nás prozatím nepřekonaná strategie. Zahrajte si Warcraft III a posuďte sami.
DOPORUČENO:
Procesor 600 MHz, 256 MB RAM, 32 MB 3D videokarta, zvuková karta s podporou DirectX 8.1
P.H.
(pavlikhampl, 9. 9. 2008 21:20)